Tento príspevok je písaný pre všetkých finančných sprostredkovateľov, ak vás bude inšpirovať budem rád. Na úvod zhrniem o čom je smernina MiFID II, ktorá vznikla z anglických slov Markets in Financial Instruments Directive. Jedná sa o európsku smernicu, ktorá definuje obchodovanie na trhoch s finančnými nástrojmi. Cieľom je zvýšenie transparentnosti ponúkaných služieb, podporenie konkurencieschopnosti firiem, zvýšenie ochrany klientov, ktorí sa rozhodnú pre investičný produkt. V praxi sa klienti s touto smernicou stretnú vtedy, keď sa rozhodnú začať investovať na finančných trhoch. Najdôležitejšia požiadavka MiFID II je kategorizácia klientov, na základe ktorej sa vykonáva rozdelenie všetkých klientov do jednej z troch kategórií:
- Profesionálni klient
- Retailoví klient
- Oprávnená prostistrana
Pre detailnejšie informácie prikladám webový odkaz na stránku NBS, kde sa dozviete viac: https://www.nbs.sk/_img/documents/_publik_nbs_fsr/biatec/rok2016/04-2016/biatec_04_2016_oller.pdf
V praxi som sa stretol s tým, že túto smernicu podriadení finanční agenti (ďalej len skratka PFA) nevedia využiť, resp. nemajú navnímané, aké náležitosti im plynú z MiFIDu II. Jednou z najdôležitejších úloh je pravidelný aktívny servis jedenkrát ročne pre klientov s investičným produktom (tieto produkty môžu byť napr. v sektore KT a PaZ). Po uskutočnení servisu klient potvrdí, že servis bol vykonaný podľa danej smernice. Problém však môže nastať vtedy, keď má sprostredkovateľ v správe 200 klientov a viac. Vyplýva z toho časová náročnosť na absolvovanie daných servisov, stretnutí a tiež zvýšená administratíva. Vďaka Swiss Life Select Slovensko a nášmu systému je daný servis vykonaný podľa MiFIDu II v nadštandardnej forme, ktorý ocenia nielen klienti, ale aj sprostredkovatelia.
Tento článok píšem najmä vďaka svojej 13 ročnej skúsenosti a chcem poukázať na časovú náročnosti, ktorú pri tejto práci vnímam. Noví klienti budú prichádzať neustále, avšak pri 300-400 klientoch je servis na prvom mieste.