Život s elektromobilom VW ID.4: Revolúcia na kolesách ?(vlastná skúsenosť po takmer 2 rokoch)

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN

Na úvod chcem povedať, že sa budem snažiť zachytiť hlavne pozitíva o EV (electric vehicle), nakoľko si myslím, že je ich dosť, uvediem však aj negatíva, ktoré som za 2 roky zistil. V dnešnej dobe, kedy sa svet usiluje o ekologickejšiu budúcnosť a snahu znížiť emisie skleníkových plynov, (nie vždy dávajú tieto rozhodnutia logiku) sa stáva elektromobil neoddeliteľnou súčasťou dopravy. V tomto smere mi predstavuje Volkswagen ID.4 jedinečnú skúsenosť. Na úvod poviem, že ID 4 je využívané ako druhé auto. Pri voľbe EV  treba vedieť, aký ste typ vodiča, koľko km denne spravíte. V jednoduchosti, ak robíte denne 300 km a viac, uprednostnil by som klasické spaľovacie auto. (z dôvodu, aby ste nestrácali čas nabíjaním na ultra-fast charging. Aj keď toto nabíjanie je ozaj rýchle). Ak máte okruh jádz/rádius do 300 km je pre EV viac ako prijateľné.

Rozhodol som sa preskúmať, ako takýto elektromobil zmení môj pohľad na každodennú dopravu. Ako obyvateľ bytovky s vlastnou garážou, mala pre mňa možnosť vlastniť elektromobil, ako je VW ID.4, zásadný význam. Jednoduchý prístup k nabíjaniu (klasická zásuvka) mi umožňuje mať vždy plne nabitý automobil bez toho, aby som musel čeliť starostiam o hľadanie verejných nabíjacích staníc.(aj keď je ich naozaj dostatok)  

Nabíjanie cez obyčajnú zásuvku sa ukázalo ako pohodlné (rýchlosť nabíjania 2-3 kwh/h). Aj keď je výrazne pomalšie ako nabíjanie na rýchlej stanici, pre mňa to nebol žiadny problém, pretože som mal možnosť nabíjania doma cez noc ( 10 hodín nabíjania zabezpečí doplnenie cca 30 kwh). Dôležité je vedieť, že VW odporúča batériu udržiavať medzi 20 až 80 -timi percentami. Znamená to, že v praxi využívate cca 60 % batérie. Pri kapacite brutto 84 kwh, využiteľnej 77 kwh , som dostal do EV baterky energiu o kapacite 68 – 72 kwh.(pri nabíjaní z 0 na 100 %)  Čo to znamená v praxi? Na svoj rádius jázd som vždy maximálne využíval +- 42 kwh. Úplne postačuje aj domáce nabíjanie 2-3 kwh/h, prípadne rýchlejšie nabíjanie o rýchlosti 10 kwh/h.

Jedným z najdôležitejším prvkom VW ID.4 je jeho dojazd, ktorý ovplyvňuje ročné obdobie, typ cesty, rýchlosť EV. V zime s prechodným počasím som dosiahol približne 300 – 350 km na jedno nabitie. Aj v chladných zimných mesiacoch som sa vždy mohol spolahnúť na stav batérie a nezostal som nikdy na ceste bez energie. V lete, keď sa teploty zvyšovali a podmienky boli priaznivejšie, som dosiahol dokonca ešte viac – približne 400 až 450 km. Takýto dojazd pre mňa predstavoval úplne postačujúcu vzdialenosť pre moje každodenné jazdy aj pre dlhšie výlety. Cena za domáce nabíjanie je približne 0,10 – 0,15 centov za 1 kwh. V priemere som jazdil 100 km na 2,5 eur.

VW ID.4 nie je len o dojazde a nabíjaní. Pre mňa je interiér priestranný a pohodlný, s dostatočným miestom pre cestujúcich aj batožinu. Technologické prvky, ako je infotainment a pokročilé bezpečnostné funkcie, robia z každej jazdy pohodlný a bezpečný zážitok.

Ako každá nová technológia má svoje výhody aj nevýhody. Chcel by som upozorniť na jednu vec, že vlastnictvom EV nezískate výrazne nižšie prevádzkové náklady. Treba počítať, že stále musíte chodiť do servisu, kde pravidelne 1 x za 2 roky necháte od 250 do 500 eur. Ďalším nákladom sú pneumatiky, ktoré pri veľkosti kolies od 19 do 21 palcov, niesú lacné. V priemere 1 kus kvalitnejšej pneumatiky ide od 150 eur a viac. Da sa kúpiť lacnejšia pneumatika za 100 eur, ale aj drahšia za 400 eur. Osobne by som však na tejto položke nešetril. Netreba zabúdať, že EV autá sú ťažšie o 300 – 500 kg. (hlavne kvôli batérií, tým pádom väčšie opotretrebenie pneumatík). Som zástanca zdravého zmýšľania, vôbec neodcudzujem klasické spaľovacie vozidla, nakoľko stále jedno vlastním. EV mi prišiel ako vhodný typ auta na cestovanie v rámci Slovenskej republiky. Pokiaľ nieste obchodný zástupca, ktorý každý deň spraví nespočetne veľa km, určite odporúčam zváženie tejto alternatívy. Pre tých, ktorí uvažujú o prechode na elektromobil, môžem teda s istotou odporučiť VW ID.4 ako skvelú voľbu pre moderného a environmentálne zodpovedného motoristu.

autor : PhDr. Michal Gábel

Ďalšie články

Návrat hore
Scroll to Top